ضمانت نامه قرارداد پیمانکاری

ضمانت نامه قرارداد پیمانکاری. موضوع ضمانت نامه قرارداد پیمانکاری آنقدر مهم است که علم به آن، یکی از الزامات دانش متروری و شرایط مناقصه ای است.

پروژه متره بتنی

علم به ضمانت نامه ها و نحوه تعامل آن با پروژه هنگامی مهم می شود که به نوعی مشکلی میان کارفرما و شرکت پیمانکار به وجود آید و آنجاست که برگ برنده بزرگی در اختیار کارفرماست تا بتواند از آن استفاده کند و… بریم سراغ همین موضوع…

موضوع ضمانت نامه قرارداد پیمانکاری آنقدر مهم است که علم به آن، یکی از الزامات دانش متروری و شرایط مناقصه ای است.

انواع ضمانت نامه پیمانکاری

علم به ضمانت نامه ها و نحوه تعامل آن با پروژه هنگامی مهم می شود که به نوعی مشکلی میان کارفرما و شرکت پیمانکار به وجود آید و آنجاست که برگ برنده بزرگی در اختیار کارفرماست تا بتواند از آن استفاده کند و… بریم سراغ همین موضوع…

این ضمانت نامه چیه که اینقدر مهمه؟

همانطور که از اسمش مشخصه، ضمانت انجام پروژه را گویند که ارزش آن برابر یا حتی بیشتر از مبلغ پروژه، به خصوص در پروژه های بزرگ است. در واقع برای آنکه پیمانکار در مراحل مختلف پیمان از تاریخ شرکت در مناقصه تا زمان تحویل قطعی ملزم به انجام تعهدات خود باشد چنین رسم است که کارفرما، برای هر مقطع کار، ضمانت نامه ای متناسب با آن مرحله از پیمانکار مطالبه می کند.

ضمانت نامه از کجا تهیه کنیم؟

پیمانکار باید ضمانت نامه ای به مبلغ مورد درخواست کارفرما از یکی از بانک ها تهیه نموده و در اختیار کارفرما قرار دهد، به موجب این ضمانت نامه بانک صادر کننده ضمانت نامه تعهد می کند در هر تاریخ و به هر علت که کارفرما تقاضا کند، بدون آنکه احتیاج باشد علت آن را به بانک توضیح دهد و یا عدم اجرا تعهدات پیمانکار را به اثبات برساند، وجه ضمانت نامه را در اختیار کارفرما قرار دهد.

اعتبار ضمانت نامه تا چه زمانیه؟

اعتبار ضمانت نامه ها حداکثر یکسال است و پیمانکار موظف است قبل از اتمام وعد ضمانت نامه به بانک مربوطه مراجعه کند و پس از پرداخت هزینه های مربوطه، نسبت به تمدید ضمانت نامه خود اقدام کند. در غیر این صورت ضمانت نامه باطل تلقی می شود.

وظیفه بانک صادر کننده ضمانت نامه چیست؟

بانک صادر کننده ضمانت نامه متعهد است تا قبل از اتمام موعد ضمانت نامه مراتب را به کارفرما اطلاع دهد. در همین زمان کارفرما به بانک نامه می نویسد که چنانچه پیمانکار از تمدید ضمانت نامه خود داری کرد وجه آن را به حساب کارفرما واریز کند.

نکته مهم: زمانی که پیمانکار به بانک مراجعه می کند، علاوه بر پرداخت هزینه های صدور ضمانت نامه که نقدا باید به بانک پرداخت شود، مقداری هم اموال غیر منقول متناسب با مبلغ ضمانت نامه نیز در گرو بانک قرار می دهد تا اگر پیمانکار به تعهدات خود با پیمانکار عمل نکرد و کارفرما مجبور به وصول ضمانت نامه از بانک شد، بانک بتواند با فروش آن اموال، خسارت وارده را جبران کند.

زمان هایی که پیمانکار باید ضمانت نامه ارائه کند عبارتند از:

1- شرکت در مناقصه

2- عقد قرار داد

3- دریافت پیش پرداخت

خب حالا سوال اینجاست که چه زمانی این ضمانت نامه به پیمانکار مسترد می شود؟

1- هنگام تحویل موقت کار

2- تحویل قطعی کار

3- تسویه حساب پیش پرداخت

خب متوجه شدید که ضمانت نامه چیه و نحوه رد و بدل آن بین طرفین را کاملا متوجه شدید، پس در هنگام شنیدن نام ضمانت نامه در مناقصات و در خلل کارها شما اطلاعات بسیار خوبی در این زمینه از سیویل 2 بدست آورده اید که حاصل سال ها تجربه و مطالعه تیم سیویل 2 است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *